منوعات

طلاب إعلام «الأهرام الكندية» يحاربون البطالة بحملة توعوية لدعم وتشجيع العمل الحر

أطلق عشرة طلاب بكلية الإعلام (قسم دعاية وعلاقات عامة)، جامعة الأهرام الكندية- من خلال مشروع تخرجهم- حملة توعية عن العمل الحر freelance في مصر يهدفون من ورائها إلى دعم وتشجيع العمل الحر، والتركيز على مميزاته المتعددة.

والطلاب هم: يوسف إيهاب – عبدالرحمن محمد – مازن وائل – الحسين محمد – أحمد محمد – سومية ايمن – نوران أحمد – إيناس محمد – منة مجدي – بيسان ماجد.

ويؤكد الطلاب أن الحرية مسؤولية، ومن هذا المنطلق «هنحاول علي قد ما نقدر نغير فكرة الشغل وروتينه عند أغلب الناس».

وقال الطلاب؛ هدفنا من الحملة إبراز كل العوامل الإيجابية لفكرة العمل الحر و قد إيه هو أفضل من غيره.. كما أننا نوضح كيف أن العمل الحر يكسر الروتين اليومي لأي موظف أو عامل و أنك انت تقدر تعمل لنفسك قوانين شغلك علي مزاجك ومفيش حد متحكم فيك، مع الالتزام بالمسؤولية بطبيعة الحال.


وأضافوا: في اعتقادنا أن الحملة لها أهمية كبيرة، ونحن أيضا علينا مسؤولية نشرها وسط الناس لأنها مش مقتصرة على سن معينة أو أعمال معينة.. «احنا بقي هدفنا نعمم الفكرة في مجالات كتيرة ولفئات مختلفة».

وتابعوا: هتلاقي معانا أساليب تشجعك للفكرة نفسها.. وبدعم منك هنقدر ننشر الفكرة أكتر وبدعم مننا هنشجعك تاخد الخطوة وتجرب.. ممكن يبقي عندك خوف من مواجهة المجتمع وأنك هتشتغل حاجة تابعة لنفسك مش لشركة أو كيان موجود، هنا يجي دورنا! هنحللك المشكلة دي ونقوي قلبك وهنوصلك الصورة الصحيحة والواقعية عن العمل الحر وقد إيه بقي مقبول عند فئات ليها تأثير في المجتمع ومن أهمهم الشباب.

وأكملوا: «بحملتنا نقدر نقلل من نسبة البطالة في المجتمع وأنها هتشجع الشباب حديث التخرج أو غيره إنه يجرب».

وأشار طلاب إعلام جامعة الأهرام الكندية: وفي الجزء النظري اتكلمنا مع الناس عن لقب «نحتاية»، وعرفناهم اكتر عنها وعن مفهومها وسط مجتمع الفري لانسينر .. وكل دا وأكتر موجود في بحث يتعدي 100 صفحة .. أما بالنسبة للجزء العملي بعمل علي اغنهائه من إعلانات تلفيزيون وإعلان راديو وعلاقات عامة لتدعيم الحملة.


للمزيد عم الحملة.. صفحة المشروع
Facebook page : https://www.facebook.com/Nahtaya-108098975182121/
Instagram: https://instagram.com/nahtaya2022?igshid=YmMyMTA2M2Y=

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى